05-02-2016De notaris als rechercheur

Bron: Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie

Niet alleen rechercheurs bij de politie hebben een speurneus nodig. Ook de notaris. Een groot deel van de werkzaamheden van een notaris bij de overdracht van een huis bestaat namelijk uit recherchewerkzaamheden. Er zijn een heleboel controles uit te voeren om ervoor te zorgen dat de overdracht van een huis goed gaat en het geld van de koper en verkoper veilig is. Iets waar de gemiddelde huizenkoper vaak geen weet van heeft.

Als een koper zijn droomhuis heeft gevonden en de koop is gesloten worden alle afspraken vastgelegd in een voorlopig koopcontract. Dat koopcontract gaat naar het notariskantoor dat ervoor zorgt dat alles wordt vastgelegd in de overdrachtsakte. Maar voordat de koper eigenaar wordt, moet de notaris nog flink aan de bak. Via het Kadaster controleert de notaris of het verkochte huis wel op naam van de verkoper geregistreerd staat en of er een hypotheek op het huis rust. Verder bekijkt hij of er sprake is van ‘erfdienstbaarheden’, zoals het recht van overpad. Moet de koper bijvoorbeeld toestaan dat de buurman gebruik kan maken van de oprit of van het paadje achter het huis? Ook kijkt de notaris naar andere bijzonderheden, zoals gemeentevoorwaarden. Is de eigenaar van het huis bijvoorbeeld verplicht tot in standhouden van een parkeerplaats op eigen erf en mag hij dus niet overal zomaar tuin van maken. Vrij belangrijke zaken om als koper te weten.

Mag de koper wel tekenen?
Verder controleert de notaris alle persoonsgegevens: is de koper/verkoper gehuwd of is er iemand gescheiden en/of is één van de verkopers overleden? Mogen de verkoper en koper wel tekenen? Of is misschien sprake van curatele, faillissement of wettelijke schuldsanering? Ook controleert hij de identiteitsbewijzen van de verkoper en de koper via het VIS (Verificatie Informatie Systeem). In dit systeem zijn alle gestolen of vermiste identiteitsbewijzen opgenomen. Vlak voor de officiële overdracht op het notariskantoor wordt eerst bij onder andere het Kadaster gecontroleerd of er geen beslag is gelegd op het huis en of de verkoper niet stiekem zijn huis al aan een ander heeft overgedragen. En last but not least: is het geld van de koper of zijn hypotheekbank wel binnen op de rekening van de notaris?

Groen licht

Pas als alle checks zijn gedaan en er groen licht is, wordt de officiële overdrachtsakte getekend. Deze akte stuurt de notaris vervolgens naar het Kadaster om ervoor te zorgen dat de koper eigenaar wordt. Na het tekenen van de akte wordt – voordat de verkoper zijn koopsom krijgt – voor de laatste maal gecontroleerd door het notariskantoor of alles echt goed is gegaan. Pas als bij deze controle geen problemen blijken, krijgt de verkoper zijn geld. Kortom een heleboel recherchewerk om er voor te zorgen dat de overdracht van het huis goed gaat en het geld van zowel de koper als verkoper veilig is. De notaris doet dus veel meer dan mensen alleen een handtekening laten zetten onder de akte. Net als bij de politie geldt ook in dit geval: ‘Waakzaam en dienstbaar’.

 

mr. A (Adam) Elzinga

Notarisadamelzinga AWBZ

Notariskantoor mr. Adam Elzinga
Dr. Nassaulaan 8
9401 HK Assen
Tel: 0592-311550
http://www.notariskantooradamelzinga.nl
Notarisadamelzinga FacebookFacebook: notariskantoor mr. Adam Elzinga
Notarisadamelzinga TwitterTwitter: @notaris_assen