08-22-2016Bedrijfslocatie en imago

Blog Helma Kiewiet: Is de bedrijfslocatie belangrijk voor het imago van een bedrijf? Op bezoek bij Notariskantoor Adam Elzinga in Assen.

Helma Kiewiet blog notariskanotor Adam Elzinga

Zitten de leukste, nee beste bedrijven aan de Zuidas Amsterdam of in een herenhuis aan de 'Diepenring in Groningen? Zit een echte 'startup' in een bruisend bedrijfsverzamelgebouw zoals de oude Puddingfabriek of de trendy OndernemersFabriek Drenthe? Of ben je dan toch meer op je plek in een 'broedplaats' in Groningen achter het station. Blijft goed bereikbaar met openbaar vervoer en makkelijk parkeren belangrijk, als je kiest voor een plek waar je je bedrijf vestigt? Of is zichtbaarheid langs de snelweg echt nodig om je klanten te trekken. Maar hoe zit het dan met 'vanuit huis werken' is dat uit of geen aanbeveling als het gaat om succesvol te worden? De garage ombouwen, op de zolder van een gemeentehuis starten werkt dat nog tegenwoordig? Maakt het uit per beroepsgroep? De komende maanden ga ik met diverse ondernemers praten over hun huisvesting. Waar kiest de ondernemer bewust voor of gaat het vanzelf. Is het echt belangrijk voor je imago waar je bedrijf gevestigd is of maakt het je klant niet uit? Wat is een droomlocatie? Wat staat er tussen droom en werkelijkheid maar boven al heeft je bedrijfslocatie klantwaarde? Wat vind de klant in jouw branche belangrijk of normaal.

Op zoek naar de antwoorden, ga ik op bezoek bij notaris Adam Elzinga van het gelijknamige Notariskantoor Adam Elzinga in Assen. Het bedrijf is gevestigd in een statig pand aan de dr. Nassaulaan 8, een van de mooie plekken in Assen vlak bij de hertenkamp. Omdat het openbaar parkeren in deze buurt niet gemakkelijk is, vind ik het heerlijk dat het kantoor zelf een aantal parkeerplaatsen heeft op eigen terrein. Uitstappen en aanbellen dus. Ik ken het kantoor uit de tijd dat Jos Swierstra er de scepter zwaaide en maar ook omdat ik er de laatste jaren klant ben.
De ontvangst is zo als altijd heel vriendelijk en al gauw zit ik in de ruime kamer aan de voorzijde, achter een kop koffie. Ik heb even de tijd om de ruimte goed te bekijken omdat mijn gastheer er zo aan komt. Mooie grote ramen met veel licht en een fijne lange tafel waar je goed kan vergaderen. Ik houd van dat soort tafels. Door de kleurstelling van paars, wit, zilver en bruin is de ruimte modern en rustig. Aan het plafond klassiek stukwerk, dat mooi doorgezet is in een prachtig behang op een muur zodat oude tijden en het heden elkaar prachtig vinden en aanvullen. Overal zijn op diverse manieren kleine accenten aangebracht met bloemen, kaarsen en andere zaken. Niet druk maar heel subtiel, zoals de grote spiegel aan de schouw. Verwijzingen naar de werkzaamheden zoals een klein huis op een tafel, op een bijzondere manier familieportretten e.d. En het is er heerlijk stil terwijl we bijna midden in Assen zitten en er veel verkeer langs komt. Het is een kamer die mij als bezoeker in elk geval een heel goed gevoel geeft. Een moderne deftigheid komt als eerste bij mij op. Iets wat eigenlijk heel goed past bij de vernieuwingen in het notariaat waarbij het formele gedeelte van wetten en regels rondom de koop van woningen of het maken van een testament gecombineerd wordt met automatisering en digitale media. Want ook een modern notariskantoor heeft een server, een website en zit op Facebook en of Twitter.

Als Adam aanschuift met nog meer koffie, komt ons gesprek al snel op gang. We kennen elkaar ook al een aantal jaren dus voorstellen is eigenlijk niet nodig. Al hoewel ik hem natuurlijk nog veel beter leer kennen tijdens ons gesprek. We hebben over de mooie ruimte en vallen eigenlijk daardoor direct in mijn onderzoek naar huisvesting bedrijven. Want als deze ruimte geen directe invloed heeft op klanten en hun beleving van het bedrijf dan weet ik het niet meer. De nieuwe inrichting is tot stand gekomen door een nauwe samenwerking tussen professionals en personeelsleden, waarbij de laatsten er nog steeds veel tijd in steken om ook de seizoensinvloeden om een mooie manier zichtbaar te maken. Zelf vind ik dat in deze ruimte zijn oud en nieuw heel mooi samen gevoegd.

In dit pand blijven was destijds een hele bewuste keuze toen Adam Elzinga als notaris de zaken overnam. Hij heeft wel degelijk diverse mogelijkheden overwogen, zoals de kosten van een ouder pand, de noodzaak om in de toekomst ook zo optimaal mogelijk gebruik te kunnen maken van het internet. Sociale media en digitalisering gaat ook in het notariaat niet onopgemerkt voorbij. Het vak is ouderwets gebleven met veel regels. Notarissen worden vaak ingeschakeld om advies te geven. Zij werken niet voor de mening van de klant maar voor de waarheid. Het is een oud gerespecteerd beroep dat in een hoog tempo stappen maakt om te moderniseren maar inhoudelijk veranderd het niet. Het is wel bereikbaarder voor velen geworden. De notaris is niet alleen meer voor de rijken. Vertrouwen en betrouwbaarheid blijven belangrijk binnen het notariaat en dit pand werkt sterk mee aan die uitstraling. In een in flat gebouw aan het werk of kantoor aan huis waren voor Adam geen optie. Zelf kent Adam dit pand heel erg goed net als alle medewerkers, maar ook de klanten zijn hier gewend. De meesten komen niet wekelijks maar is het merkbaar dat ze het plezierig vinden dat het kantoor op deze plek is gebleven. Een belangrijk gegeven dat wel degelijk mee speelt als je een bestaand kantoor overneemt vindt Adam. De klanten geven vaak complimenten over de vernieuwde inrichting en dan voel je dat je een goede keus hebt gemaakt. Iets wat Adam zelf ook regelmatig voelt als hij de auto op de parkeerplaats zet en bij het weglopen even om kijkt en geniet van het feit dat dit zijn bedrijfspand is.

Natuurlijk is het klantenbestand wel veranderd de afgelopen jaren. Het is een gemengd publiek en steeds meer jonge mensen vinden de weg naar het kantoor, maar ook de oudere garde blijft trouw komen. Moderne zaken als sociale media zijn naast de oude communicatiemiddelen steeds belangrijker aan het worden. Notariskantoor mr. Adam Elzinga heeft dan ook een kantoorpagina waarop een mooie foto staat met lachende medewerkers erop. Mensen kijken er steeds vaker en je ziet hoe berichten bekeken worden aan het eind van de dag. Ook is het kantoor actief op Twitter, maar ouderwets adverteren gebeurd ook nog steeds. Het leukste is natuurlijk als mensen langs komen naar aanleiding van de column in het Drenthe journaal omdat het stukje hun heel erg aansprak. Dan zie je dat kennisdelen heel belangrijk is tegenwoordig. Tijd maken om klanten een en ander goed uit leggen zodat als ze de deur uitgaan weten dat er per dossier veel werk verricht wordt aan onderzoek en controle omdat de notaris zijn verantwoordelijkheden serieus neemt. Het is geen druk op de knop en printen maar. Het mooiste is als een nieuwe klant aankondigt wel even reclame te gaan maken op sociale media voor je kantoor. Dan valt alles op zijn plaats, de uitleg, de uitstraling en klanttevredenheid. En ja, daar voegt de uitstraling van het pand, het kantoor zeker veel aan toe.

Terwijl ik naar buiten loop richting mijn auto kijk ik net als Adam nog even om naar het prachtige statige pand en glimlach want ik geloof dat ik zijn gevoel heel goed begrijp. Zo keek mijn opa vroeger over de velden bij zijn boerderij, met dat zelfde gevoel en dan zag ik zijn glimlach.

Bekijk hier ook de orginele publicatie.